Vi må 25 år tilbake i tid for å finne en så god start på vinter- og skisesongen på Beitostølen, som tilfellet er i år: Alpinanlegget på Beitostølen har allerede vært i drift i 2 uker, og pr i dag er det over 8 mil med preppede tur- og langrennsløyper i Fjellandsbyen, som det norske skilandslaget kåret til Norges beste langrenns-destinasjon, etter å ha spurt sine tusenvis av Facebook-følgere her om året.

Store verden har med selvsyn kunnet konstatere at Beitostølen er winter wonderland, gjennom helges massive TV-sendinger på NRK, fra sesongåpningen med hele langrennssirkuset på plass på Beitostølen.

PR-strateg Bjørn B Jacobsen i DestinasjonsKirurgene, som har arbeidet som strategirådgiver for reiselivsindustri i både Norge og Norden siden tidlig 80-tall, og som har jobbet med Beitostølen Resort de siste syv årene, sier dette om hva vinter og snø betyr for verdiskapningen og samfunnsbyggingen både på Beitostølen og i våre store vintersport-kommuner:

-Snø er gull for Beitostølen og alle våre norske vintersportdestinasjoner, som verken har lakseoppdrett eller annen dominerende industri å lene seg på. Her er de naturgitte forutsetningene bokstavelig talt transformert til opplevelser av verdensformat, noe som gjør at norske og utenlandske gjester besøker våre destinasjoner i stadig større antall. For Beitostølens del har økningen vært markant de senere år, til alle årstider.

-I tider der klima og miljø står i fokus, der de ivrigste miljø-politikerne og miljø-akademikerne elsker å hamre løs på reiselivsindustrien, som den verste ulven i klimaregnskaps-klassen, er det all mulig grunn til å etterlyse både en smule edruelighet og ikke minst helhetsperspektiv. Når vinteren melder sin ankomst, og gjestene strømmer til vintersport-destinasjonene, er det greit å minne om at Beitostølen, Hemsedal, Geilo og våre øvrige vintersport-destinasjoner, hadde vært en mager historie å skrive hjem om, hadde det ikke vært for reiselivsindustrien.

-Vi snakker det jeg kaller brutto samfunnsbygging, som betyr arbeidsplasser og skatteinngang, alt dette som gir kommunalt handlingsrom, som igjen gjør det mulig å utvikle gode lokalsamfunn i velfungerende kommuner. Vi skal ta vare på klimaet, og vi skal være offensive også her, men som i alle sammenhenger må vi ikke utvikle smertefult tunellsyn, og glemme at alt henger sammen med alt. Vi lever verken av skam eller fornektelse, men av fornuft og framgang. Og; destinasjoner, kommuner og regioner lever ikke minst av det faktum at det som daler ned fullstendig avgiftsfritt fra himmelen, skaper så enorme verdier som tilfellet er.

Det er et fascinerende faktum at dette genererer så mye glede og så mange muntre ansikt, så her snakker vi ikke bare kroner og øre, men omsetning også i mental kapital i en dimensjon som nesten ikke lar seg beskrive eller kvantifisere. Vi snakker ikke brutto nasjonalprodukt BNP, men snarere BNL; brutto nasjonal lykke. Du skallete veldig lenge etter noe som er mere magisk enn snø og vinter, sier PR-strateg Bjørn B Jacobsen.