Regjeringen foreslår å kutte støtten til markedsføring av Norge med 51,5 millioner kroner i neste års statsbudsjett. – Dette kuttet er det motsatte av det regjeringen signaliserte i Granavolden-plattformen, sier NHO Reiseliv-direktøren.

I forslaget til statsbudsjett for 2020 bevilger regjeringen 180 millioner kroner til markedsføring av Norge. Det er en reduksjon på 51,5 millioner kroner fra 2019-budsjettet.

NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold er kritisk til kuttet i markedsføringsmidler. Foto: Håkon Eltvik

– I Granavolden-plattformen signaliserte regjeringen at den ville styrke merkevarebyggingen av Norge som reisemål, og en samlet politikerstand var enige om å satse på flere helårsarbeidsplasser og nye destinasjoner, eller «hele Norge, hele året», som slagordet heter. Dette kuttet er det motsatte av det regjeringen har lovet, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.

Forventet økning, ikke kutt

– Dette er et forhastet kutt basert på et faglig grunnlag som er svært tynt. Vi hadde forventet økte midler, ikke mindre, i en tid der norsk reiseliv vokser og skaper arbeidsplasser over hele landet. Reiselivet har over 175.000 ansatte – et resultat av blant annet økt profilering mot det utenlandske markedet. Det er hard konkurranse om internasjonale gjester, og dette vil svekke vår posisjon, fortsetter Krohn Devold.

Den statlige bevilgningen til Innovasjon Norges profilering av Norge har stått stille de siste årene, noe som i praksis betyr kutt, om en tar høyde for inflasjon og det faktum at digital markedsføring koster mer enn før. I samme periode har reiselivet fått milliardregning i form av moms- og avgiftsøkninger.

Skuffende for Reiselivs-Norge

– Totalsummen av disse endringene er skuffende for Reiselivs-Norge. Norge sakker akterut i utviklingen av internasjonale ankomster sammenlignet med resten av Europa. Reiselivet er kommet langt i den grønne omstillingen, og vi har plass til flere turister, særlig i skuldersesongene. Resultatet av dette kuttet er at færre utenlandske gjester vil finne frem til markedsføring som trekker dem til Norge, fortsetter Krohn Devold.

– Det er enda ikke for sent å snu, og nå må vi bruke tiden på Stortinget godt. Dersom kuttet blir stående, er det viktig at Innovasjon Norge får full frihet til å bestemme hvordan disse kuttene skal gjennomføres i egen organisasjon, slik at de slipper politisk detaljstyring. De kjenner sin organisasjon best, og må få styre dette, avslutter Krohn Devold.