Future of The Fjords, et revolusjonerende helelektrisk passasjerskip, har vunnet årets «Ship of 2018»-pris på SMM. Dette er andre gang på tre år at Flåm får et prisbelønt fartøy, etter at søsterskipet Vision of The Fjords fikk prisen i 2016.

Selv om begge fartøyene deler det samme energieffektive karbonfiberskroget, ble Future of the Fjords sett av prisutdelingsleder Skipsrevyen, dets lesere og ekspertdommerpanelet, for å markere et stort sprang fremover i bærekraftig transport, både på vannet og potensielt på land.

«Vi er stolte over å motta denne anerkjennelsen og er begeistret for hva det betyr for oss selv, våre interessenter og den bredere transportbransjen, sier Rolf A. Sandvik, direktør for The Fjords. «Både Vision of The Fjords og Future of The Fjords ble designet for å beskytte det unike norske UNESCOs verdensarvlistede landskapet, som de seiler gjennom, samt gi en optimal passasjeropplevelse, slik at besøkende kan bli i et med naturen uten å påvirke det.»

«Men mens Vision of The Fjords med sin hybridløsning, markerte starten på den reisen, er Future of The Fjords et ekte nullutslipp og lydløst fartøy, som virkelig signaliserer oppfyllelse av drømmen vår.

Future of The Fjords er verdens første helelektriske karbonfiberfartøy, men dette var ikke den eneste avgjørende faktoren for å vinne prisen. Den revolusjonerende «power dock» -ladningsløsningen var også nøkkelen til seieren, slik Sandvik forklarer:

«På grunn av den begrensede lokalnettkapasiteten på Gudvangen Havn, kunne vi bare få tilgang til en ladekapasitet på 1,2 MWh, halvparten av hva fartøyet krever,» bemerker han. «Så vi, sammen med Brødrene Aa, i samarbeid med våre prosjektpartnere måtte tenke litt annerledes for å nå våre mål. Sammen kom vi opp med ideen om en flytende 2,4MWh batteribank bygd inn i en 40m lang glassfiberkomposittkropp. Denne kan enkelt og sakte fylle opp kapasiteten fra nettet gjennom dagen uten kostbare strømforstyrrelser»

«Så begynte vi å tenke på hvordan vi ellers kunne utnytte denne strukturen. Kan vi bruke den til å ta imot svartvann fra fartøyene, så vi ikke måtte dumpe kloakk direkte inn i fjordene som andre passasjerskip? På denne måten kunne vi virkelig gi Future of The Fjords NULL utslipp, men det stoppet ikke der. Vi endte med å montere en 40 m3 diesel tank for Vision of The Fjords, sammen med oppbevaringsrom for forbruksvarer på kaien, slik at fartøyene kan maksimere passasjerkapasiteten. Det er en slags flytende infrastruktur, med potensial langt utover dette prosjektet. «

The Fjords mener nå at havnen også kan brukes som en mulighet for grønn transport på land. Tanken er at hvor som helst det er en elektrisk ferge – ofte på fjerntliggende landlige steder med begrenset nettkapasitet – kan kraftdokkene brukes til å lade elbiler, busser og andre transportmidler.

«Dette prosjektet, og denne prisen handler om mer enn bare ett skip, det handler om fremtiden,» konkluderer Sandvik. «Vi tror fast at det har potensial til å lage bølger over hele verden. Det er flott å se at andre, inkludert prisjuryen, også ser disse mulighetene. «

Flåm som selskap og reisemål har et ansvar for å ta vare på våre fjorder og bidra til å tilby våre gjester bærekraftige naturopplevelser. Markedsjef i Flåm as, selskapet som har ansvaret for salg og markedsføring av blant annet Fjord Cruise Nærøyfjorden, Øyvind Holsen, er glad for at satsningen på å bygge et bærekraftig reisemål, blir lagt merke til og anerkjent.

«Våre gjester etterspør i stadig større grad grønne reiser og med både Flåmsbana og nå også Future of The Fjords, tilbyr vi våre gjester en sterk portefølje av bærekraftig naturopplevelser her i Flåm».

Future of The Fjords ble lansert i mai, og frakter daglig turister mellom Flåm og Gudvangen, hvor høydepunktet på turen er den fantastiske UNESCO-listede Nærøyfjorden. Både Vision of The Fjords og Future of The Fjords tilbyr panoramautsikt fra innsiden, samtidig som alle passasjerer, inkludert de med begrenset mobilitet, kan bevege seg fritt både inne og ute. Som en anerkjennelse for denne tilgjengeligheten, mottok designen DOGAs universelle design «Transport»-prisen for 2017, samt den samlede 2017 DOGA Innovasjonspris.

Fakta – Future of The Fjords

  • Lengde: 42 m
  • Bredde: 15 m
  • Materialer: Carbon fiber sandwich
  • Seter: 400
  • Klasse: DNV GL lysefartøy
  • El-motor: 2 x450kW
  • Propeller: CPP propell
  • Batteri: 1800 kWh

Flåm AS tilrettelegger reiser og mektige opplevelser i Flåm og omegn. Dagens moderne turist forventer å få en smakebit av en regions særtrekk på en inspirerende, tilrettelagt og effektiv måte. Dette i kombinasjon med bekvemmeligheter, matopplevelser og service av beste kvalitet.

The Fjords er eid av Fjord 1 og Flåm AS og driver fjord cruise aktivitet i Nærøyfjorden, Sognefjorden, Geirangerfjorden, Nærøyfjorden og Lysefjorden. 


Bildet øverst: Future of The Fjords med Powedock, Foto: Sverre Hjørnevik / Flåm as