Til tross for hele 17 % flere gjesterom i markedet, maktet hotellene i hovedstaden å øke losjiomsetning per disponible rom i juni. Samtidig hadde Oslo-hotellene et rombelegg på over 80 %.

Christian Lunde Foto: VisitOSLO/Didrick Stenersen

– Det har vært knyttet stor spenning til hva som ville skje med rompriser og rombelegg nå når romkapasiteten i Oslo har økt så kraftig. Vi kan slå fast at det gikk over all forventning i årets første sommermåned, sier Christian Lunde, administrerende direktør i VisitOSLO.

VisitOSLO har de siste månedene sett at hoteller som nyåpnede Amerikalinjen og nyrenoverte Clarion Hotel The Hub har bidratt til flere hotellrom i hovedstaden.

– I vår tredje driftsmåned oppnår vi både en snittpris og et belegg som vi må si oss svært godt fornøyd med. Med over 3 500 gjestedøgn, har vi lagt bak oss en travel måned på Amerikalinjen, sier Wilhelm Hartwig, hotelldirektør på Amerikalinjen.

– Det som kanskje er mest gledelig for oss er å se hvordan lokalmarkedet har respondert på opplevelseshuset Amerikalinjen. Mat og drikke står for nesten 40 % av omsetningen vår i juni. Det forteller oss at vi har klart å tiltrekke oss ikke bare hotellets gjester, men også byens befolkning, forteller en fornøyd Hartwig.

De gode hotelltallene for Oslo viser at årets Nor-Shipping selvsagt slo positivt inn, men også at andre arrangementer, som for eksempel rockefestivalen Tons of Rock, var med på å bidra til junisuksessen i hovedstaden.

– Det blir spennende å følge utviklingen fremover. Nye hoteller skjerper konkurransen i markedet og gjør dessuten hovedstaden mer attraktiv å reise til, sier Lunde.


I de helt ferske tallene fra Benchmarking Alliance fremkommer det blant annet at Oslo-hotellene oppnådde:  

  • Førsteplass på rompriser sammenlignet med resten av landet
  • Høyest RevPAR sammenlignet med resten av landet
  • Nest høyest vekst i losjiinntekter sammenlignet med resten av landet
  • Nest best utvikling i antall solgte hotellrom sammenlignet med resten av landet