KLM blir det første flyselskapet i verden som markedsfører destinasjoner gjennom augmented reality fra Facebook. Teknologien skal hjelpe nysgjerrige reisende å bli bedre kjent med reisemål før de bestiller flybilletter.

Stavanger er blant de tre utvalgte byene som nå skal markedsføres av KLM, sammen med Taipei i Kina og Edmonton i Canada.

– Augmented reality er en spennende teknologi som vi tror våre kunder vil sette pris på. Vi tror at denne måten å markedsføre destinasjoner har stort potensial for å øke interessen for mindre åpenbare, men likevel fantastiske destinasjoner, forteller Emmelie Johansson, Marketing Manager i Air France-KLM, Norden.

KLM har de siste årene gjort flere innovative satsinger. Flyselskapet lanserte i fjor en app med AR-teknologi som gjorde at reisende kunne kontrollere størrelsen på bagasjen. Nå tester KLM nye måter å markedsføre destinasjoner i sosiale medier.

Kampanjen «Try before you fly» gir en 360 graders visning av de ulike destinasjonene, noe som kan gjøre det lettere for reisende å bestemme hvor de ønsker å reise.

I fremtiden vil også andre produkter og tjenester kunne inkluderes i annonseringen, i tillegg til destinasjoner.