Nobels Fredssenter og Nasjonal museumsnettverk for demokrati og menneskerettigheter inviterer til åpent nettverksseminar 17. september 2018: Når algoritmene overtar museet.

Digitaliseringen fører til store samfunnsendringer. Facebook og Cambridge Analytica påvirker demokratiske valg, selvkjørende biler er på veiene, og kunstig intelligens og maskiner som gjenkjenner ansikter og overvåker følelser er allerede en realitet.

Denne utviklingen er også i ferd med å endre kulturbransjen på flere måter. På nettverksseminaret inviterer vi til debatt om hvordan dette påvirker samfunnsrollen, publikumsutvikling, markedsføring og utstillingsdesign. Og vi spør: Hvordan skal vi som museum best møte den digitale fremtiden?


PROGRAM

11:30-12:30: Lunsj

12:30 – 13:00:

  • Velkommen ved Liv Tørres, direktør, Nobels Fredssenter
  • Åpningshilsen ved stortingspresident Tone Trøen
  • Introduksjon ved Liv Astrid Sverdrup, utstillingssjef, Nobel Fredssenter

13:00 – 13:45:

Hva betyr digitaliseringen for samfunnet, demokratiet og ytringsfriheten?
Digitaliseringen av samfunnet fører til store endringer, hva har dette å si for samfunnet, demokratiet og ytringsfriheten? Hvilken rolle skal museene spille, som relevante samfunnsaktører, nå og i fremtiden? Skal museene være en del av utviklingen eller skal de kun kommentere den?

Foredrag ved Tore Tennøe – direktør, Teknologirådet.

13:45 – 14:05: Kaffepause

14:05 – 14:50:

Fremtidens publikumsopplevelser
I dag kommer publikum til museene for å bli inspirert, oppleve, lære og delta. Men trenger publikum egentlig museene i framtiden når teknologien kan løse alt dette samtidig? Blir publikum sine egne kuratorer og innholdsprodusenter? Hvilken rolle skal museet spille for fortsatt å være et aktuelt møtested?

Panelsamtale med:

  • Trine Wester – billedkunstner og førsteamanuensis ved Kunsthøgskolen i Oslo.
  • Henrik Treimo – førstekonservator ved Teknisk Museum.
  • Sindre Beyer – daglig leder og partner i TRY Råd.

14:45 – 15:30:

Fremtidens formidling
Hvordan ser fremtidens formidling ut i museene og hvor mye er den avhengig av teknologien for å fange publikums interesse? Hva kjennetegner god digital formidling? Er virtuell og utvidet virkelighet, kunstig intelligens og spillbasert læring essensen i fremtidens formidling? Hva er det teknologi ikke kan løse?

Presentasjoner ved:

  • Hanne-Mari Bennett – redaksjonssjef for Salaby, Gyldendal.
  • Hakeem Atif – Creative Technologist hos Exploratory Engineering og Telenor Design.

15:30 – 15:50: Kaffepause

15:50 – 16:35:

Fremtidsutsikt og digital innsikt. Store data, små museer.
Hvor langt kan man gå i å innhente informasjon om sine brukere eller for å nå ut med budskapene sine? Innsikt og algoritmer brukes for å nå målgruppene best mulig, men hvor skal grensen gå? Er det etisk betenkelig når man vet at liknende verktøyer er med på å undergrave demokratier?

  • Foredrag ved Per Østergaard Jacobsen – gjestelektor, Copenhagen Business School.
  • Presentasjon ved Birgitte Christensen – Digital Strategist, JCP Advertising.

16:35 – 16:45: Avslutning


Seminaravgift: Kr 300,- (inkludert lunsj)

NB! Seminaret krever påmelding. Meld deg på her


Fakta om Nobels Fredssenter

  • et av Norges best besøkte museer med omtrent 250.000 besøkende per år.
  • presenterer historien om Alfred Nobel, og om fredsprisvinnerne og deres arbeid
  • arena for debatt og refleksjon om aktuelle temaer knyttet til krig, fred og konfliktløsning
  • internasjonalt anerkjent for sin satsing på dokumentarfotografiet og interaktive teknologi
  • tilbyr egne opplegg for skoleklasser og tar imot mange hundre skoleklasser i året
  • ligger på Rådhusplassen i Oslo
  • en uavhengig stiftelse og direktør er Liv Tørres
  • styret velges av Nobelkomiteen og styreleder er Olav Njølstad
  • hovedsponsorer er Hydro, Telenor Group og ABB

Foto: Johannes Granseth, fra ustillingen «Omveier» på Nobels Fredssenter.