Profilerte innlegg

Norske Fjell promoterer Norge i Berlin!


Det temabaserte landsdelsselskapet Norske Fjell SA har vært på besøk på verdens største reiselivsmesse – ITB i Berlin. Flere av de større norske skidestinasjonene promoterer seg nå for andre året på rad, på en fellesstand for Norge i regi av Innovasjon Norge Reiseliv/Visitnorway.

-Her ser vi kolleger fra topp moderne og velutstyrte fjelldestinasjoner Norefjell, Hemsedal, Geilo, Trysil, Myrkdalen, Hafjell og Kvitfjell side om side på det vi synes har blitt en veldig bra stand her i Berlin. Det er ikke mange år siden vi begynte å snuse på tilstedeværelse i det tyske markedet, og nå er altså flere av Norske Fjell sine medlemmer her for å vise frem sine produkter, og det synes vi er veldig spennende og bra for å fortsette å sette Norge på kartet som et konkurransedyktig alpint reisemål – sier styreleder i Norske Fjell Camilla Sylling Clausen.

Hvem treffer dere i Berlin og hvorfor tror dere det er viktig å være til stedet her?

-ITB er et viktig møtested for turistindustrien, og for Alpinco er det både starten på et samarbeid med «Norway Home Of Skiing» og en internasjonal ny lansering av våre destinasjoner Hafjell og Kvitfjell, sier Malin Sønsteli Øverlie fra Hafjell Kvitfjell Booking. Vår strategi er nå å utvikle videre sammen med nye partnere og turoperatører fra hovedsakelig Storbritannia, Nederland og Tyskland.

Turid Backe-Viken fra Skistar er representant for Hemsedal og Trysil som norske destinasjoner, og de har sitt andre år på ITB.

-ITB er en viktig arena for oss å være på. Tyskland er et spennende marked med sterke skitradisjoner. Vi er i startfasen og det er viktig å være her for å se og lære, snakke med operatører og agenter samt se hvordan våre konkurrenter jobber i dette markedet.

Vi har begge hatt mange positive møter her, med mange nye mulige partnere i Europa og neste uke begynner det virkelige arbeidet – fortsetter Malin og Turid.

Hvordan ser dere på de ulike utenlandske markedene og muligheten for å øke antallet alpine gjestedøgn til Norge i fremtiden?

-Alpinco i er et 100% norsk selskap som har stor tro på fremtiden, av flere grunner, men selvfølgelig er snøsikkerhet og våre lett tilgjengelige (tog, buss, nye E6) destinasjoner viktige argumenter her. Vi har en jobb å gjøre i marked Sverige og Danmark, fra et «bærekraftig» perspektiv blir disse markedene bare viktigere, forklarer Malin videre.

-SkiStar jobber med å finne nye gjester som vil på skiferie til våre destinasjoner. Målgruppen er fortsatt den samme, nemlig aktive familier som vil dra på alpin skiferie, men vi satser nå aktivt  i nye markeder i tillegg til at vi skal beholde posisjonen vår i Skandinavia- sier Turid Backe-Viken. Vi jobber parallelt med å markedsføre produktene våre, øke tilgjengeligheten (Scandinavian Mountain Airport åpner i desember i år) og videreutvikle våre destinasjoner. Vi har tro på at Tyskland blir et våre viktigste vekstmarkeder fremover sier Turid.

Hvilket marked har Norske Fjell sine destinasjoner størst tro på?

-Vi tror at vi vi ser størst økning fremover fra Storbritannia og Nederland, og nå også Tyskland allerede neste sesong, men det er også fordi vi starter med ganske små tall hos alle de aktive destinasjonene.  Det danske og svenske markedet vil alltid være svært viktig for Norge, og så er det litt varierende prioriteringer hos de ulike destinasjonene i de nyere markedene. Her vil de ulike samarbeidspartnere, beliggenhet rent geografisk og litt ulike markedsstategier spille inn. Vi tror på et felles mål om å totalt sett øke oppmerksomheten mot Norge og mot våre destinasjoner. Det vil gjøre at trafikken fra utlandet vil øke betydelig i årene fremover i takt med anleggenes og destinasjonenes utvikling, slik vi har sett de siste årene – avslutter Camilla Sylling Clausen.


Bakgrunn:

Norske Fjell SA er sluttresultatet av en 4,5 års lang prosess som startet gjennom den nasjonale strukturprosessen etablert av Nærings og fiskeridepartementet  i 2013 med hovedformål å restrukturere og effektivisere reiselivssamarbeidet i landet med målsetningen om bedre utnyttelse av offentlige og private midler, fler gjester og bedre lønnsomhet for reiselivsbedriftene.

Stifterne er destinasjonsselskapene i Hemsedal, Norefjell, Trysil, Hovden, Telemark, Lillehammer, Narvik, Narvikfjellet, Geilo samt Alpinanleggenes Landsforening.

Norske Fjell har til formål å fremme reiselivsbedriftene i fjellets økonomiske interesser, knyttet den den kommersielle reiselivsnæringen i medlemmenes respektive regioner.

Norske Fjell skal fungere som et felles talerør ovenfor offentlige myndigheter og andre instanser, og landsdelsselskapet skal tilby tjenester knyttet til medlemmenes felles behov innen reiseliv. Dette inkluderer profilering og salg av reiselivstilbudet i medlemsregionen samt posisjonering av hvert enkelt delområde medlemmene representerer, som et sterkt reiselivsprodukt.

Profilerte innlegg
Et nytt og utradisjonelt hotell
Profilerte innlegg
Er dette starten på en nasjonal satsing på landstrøm?
Profilerte innlegg
I 2019 feirer vi den fantastiske villaksen – Norges levende arvesølv
There are currently no comments.