Utvalgt innlegg

Nye investeringer i sommer-Trysil


Det er akkurat ett år siden klatreparken Høyt & Lavt åpnet i Trysil. Allerede nå investerer Trysilguidene nok en million i parken for å kunne svare på den høye etterspørselen etter luftige opplevelser.

Trysil er i vinden som aldri før. Satsingen på stisykling har ført til en enorm vekst i antall sommergjester til Trysil, og det har gitt ringvirkninger til hele stedet. Særlig aktivitetsbedrifter merker at det er enda flere aktive familier i Trysil.

– Vi åpnet klatreparken Høyt & Lavt Trysil i juni i fjor. Vi visste at det var en populær aktivitet for familier, men at det skulle ta så av var veldig overraskende, forteller daglig leder i Trysilguidene, Eva Ruder Thorén. – Vi hadde en målsetning på 8000 besøkende det første året. Og så landet vi på 12 000.

Les også: Trysil står foran tidenes sommer

Klatrer videre

Det kan se ut som at stisykling og klatrepark er en god kombinasjon. Nå investerer Trysilguidene godt over en million kroner for å utvide parken.

– Vi bygger en ny, blå løype som vi åpner i midten av denne måneden. Den starter med en 140 meter lang zip-line som vil gå over sykkelstiene i Gullia. Dette gjør klatreparken og dens løyper er helt unike, med sykling og klatring i skjønn forening, sier Ruder Thorén.

Skaper flere arbeidsplasser

Kapasitet til parken skal også øke ved å investere i 50 nye klatreseler, i tillegg til to nye opplæringsløyper. De tre største ukene i juli måned kommer klatreparken til forlenge åpningstidene med og også være åpent på kvelden.

– Økt kapasitet og stor etterspørsel betyr også at vi trenger flere personer på jobb i klatreparken. Derfor øker vi bemanning med fem nye klatreguider i parken i sommer, forteller Ruder Thorèn. – Klatreparken har gitt oss flere ben å stå på gjennom sommeren, noe som også har gitt oss muligheten for flere helårsansatte.

Fakta om Trysilguidene:

  • Trysilguidene ble startet opp i 1992 og i dag er de Norges største skiskole.
  • Skistar eier 35 % av bedriften,  resterende 65 % eies av private aksjonærer.
  • 23 helårsansatte.
  • Hovedvirksomhet er skiskole, elveaktiviteter, sykkelkurs- og guiding og klatrepark.
  • På vinteren har det vært opptil 137 sesongansatte guider
  • Vinteren 17/18 hadde de 25 500 elever i skiskolen
  • Sommeren 2017 hadde de over 15 000 gjester fordelt på klatrepark, elveaktiviteter, sykkelkurs/- guiding og teambuildingaktiviteter.

Destinasjon Trysil er en medlemsorganisasjon for all reiselivsrelatert virksomhet i Trysil.

Trysil er Norges største ski- og stisykkeldestinasjon. Vi har 850 000 gjestedøgn, 28 000 senger rundt Trysilfjellet, over 919 000 skidager, 207 millioner NOK i skipassomsetning, 67 bakker, 29 heiser, over 500 km med langrennsløyper. 40 000 sykkeldager, 100 km med naturlig singeltrack, sykkelparker, over 40 km tilrettelagte sykkelstier og et stort utvalg av aktiviteter og arrangementer. Over 70 % av de kommersielle gjestedøgnene i Trysil kommer fra utlandet. Trysil reiselivsstrategi 2020 viser retningen for en offensiv satsning på å videreutvikle Trysil som helårlig og internasjonal destinasjon.

Foto øverst: Jakob Gjerluff Ager

Utvalgt innlegg
Selg Norge-prisen 2018 til skaperen av «Skam»
Utvalgt innlegg
Går mot ny knallsommer!
Utvalgt innlegg
Elisabeth Winther skal bistå NHO Innlandet!
There are currently no comments.