Med en tydelig visjon om en helårsdestinasjon, ett felles navn og store investeringer i hotellutvidelser, skisentre og hytteområder, satser Gausta på å bli Norges fremste fjelldestinasjon, 365 dager i året.

Alpinanleggene, ved foten av Gaustatoppen, regnes samlet som et av de største i Norge. Nå heves nivået ytterligere, når Gaustablikk Skisenter og Gaustatoppen Skisenter slås sammen til Gausta Skisenter. Det er duket for flere tunge investeringer i de kommende årene.

En destinasjon, ett skisenter

Gaustablikk-konsernet, fikk ny eier i februar 2018. Svenske Vätterledens Invest AB, har i etterkant av eierskiftet, hatt sterkt fokus på utvikling av en ny masterplan for området. Samtidig legges en tydelig strategi for å sikre utviklingen i Gaustaområdet som en samlet destinasjon.

– Under Gausta som et felles navn og varemerke, knyttes Gaustatoppen, Gaustabanen og Gaustablikk sammen til en sterk og samlet fjelldestinasjon, sier Ane Johnsen, administrerende direktør på Gaustablikk.

– Vi har en felles visjon å styre mot, dynamiske eiere med vilje og utholdenhet, og ikke minst  et sterkt team som ønsker å skape noe nytt i fellesskap, sier hun.

Oppgraderinger før vintersesongen

I sommer og høst, er det investert 40 millioner i oppgradering av hotell, leiligheter, spisesteder og skisenter. Nytt barneområde, ny varmestue, utvidelse av snøanlegget, ny dagligvareforretning og oppgradering av restauranttilbudet, er noen av investeringene som er gjort.

Alpine utvidelser

Allerede neste år, utvides det alpine løypenettet med en ny heis vestover mot Gaustatoppen. Tanken er å knytte Gausta Skisenter sammen med Gaustabanen som bruker 15 minutter fra bunn til topp inne i fjellet. Samtidig fortsetter eiendomsutviklingen av nye hyttefelt i samme område.

– I dag selger vi flere hytter enn vi klarer å produsere, sier eiendomsutvikler Tom Majlund. En god posisjon å være i, og som ikke blir dårlige med et utvidet løypenett, fortsetter Majlund.

Enormt potensiale

Gaustatoppen og verdensarvsbyen Rjukan, representerer det største grunnlaget for turisme i området. Potensiale for videre utvikling er allikevel stort. Utvidelse av Gaustablikk Høyfjells hotell med hotellrom, leiligheter, restaurant og bakeri, samt et større SPA ligger på tegnebrettet. I fremtiden er det også tenkt en ny gondol med toppstasjon og restauranttilbud. Bak tegningene, står Oslobaserte Nordic Office of Architecture.

– For oss er dette definitivt en svært spennende satsning, sier ansvarlig arkitekt for masterplanen, Anders Koller tufte. Vi har stor tro på at eierne vil lykkes i dette og ser en velbalansert og fremtidsrettet satsning vokse frem, avslutter Koller Tufte.

Basisen i utviklingsplanene, er å kombinere det bestående med nytt tankesett. Det betyr å forvalte verdiene riktig i den store satsningen på Gausta.

– Rundt oss har vi unike kvaliteter. Med grundig gjennomtenkte strategier, har vi alle forutsetninger for å lykkes med planene våre, forteller Johnsen. Via godt samarbeide mellom aktørene, og en sikker marsjfart, skal vi skape en sikker fremtid for Destinasjon Gausta, avslutter Ane Johnsen, administrerende direktør på Gaustablikk.