Profilerte innlegg

Sykkelsatsing gir store ringvirkninger i Trysil


I følge rapport fra Transportøkonomisk institutt stod sykkelsatsingen i Trysil for en meromsetning på hele 55 millioner kroner i 2017 sammenlignet mot 2014. I år rundet Trysil Bike Arena 200.000 syklede runder i anlegget sitt, som det er investert 19 millioner kroner i siden 2014.

I en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) kommer det frem at de økonomiske ringvirkningene fra sykkelsatsingen i fjellbygda Trysil er stor.

– Vi har akkurat avsluttet vår femte sesong med satsing på stisykling. Rapporten som TØI har gjennomført er viktig for å vise at sykkelsatsingen nå gir de ringvirkningene som vi hadde som mål. Vi visste at satsingen vår har gitt resultater på bunnlinjen for både små og store aktører i Trysil, og det er gledelig å se at meromsetningen er så stor, sier daglig leder i Destinasjon Trysil, Gudrun Sanaker Lohne.

Vokser for fjerde år på rad

Trysil er i ferd med å avslutte årets sykkelsesong. Tallene viser at Trysil fortsetter å vokse om sommeren. I år landet de på 53.000 sykkeldager, mot 40.300 i fjor, en økning på over 30 prosent. Og det er syklet hele 200.300 sykkelrunder i Trysil Bike Arena i år, mot 155.000 runder i fjor.

– Det er svært gledelig at vi fortsetter å vokse. Vi vokser både i antall sommergjester, samt at sykkelproduktet vårt vokser. I år har vi bygd 5.300 nye meter med sykkelsti. Det er blant annet fire nye hovedstier som allerede har rukket å bli populære. Den siste stien vi åpnet, Fjellflyten, ligger i Fageråsen, hvor det i årene fremover vil skje mye spennende, smiler Sanaker Lohne.

136 millioner kroner i årlig vekst

Videre sier rapporten fra TØI at en økning i antall gjestedøgn på 50 prosent fra 2017-tallene, vil generere 136 millioner kroner i året i nyskapt, sykkelrelatert omsetning.

– Målet vårt er å skape en helårsdestinasjon, med en jevnere fordeling i gjestedøgn mellom vinter og sommer. Vi har stor tro på vi kommer til å vokse videre i antall gjestedøgn om sommeren. Vi ser et stort potensial i Sverige og Danmark, som allerede kjenner vinterproduktet vårt fra før. I tillegg åpner den nye flyplassen, Scandinavian Mountains Airport, opp muligheter i flere nye markeder. Det er spennende tider for oss. Vi håper at både gamle og nye aktører i Trysil fortsetter å se mulighetene for økt omsetning som sykkelgjestene gir. Det er ikke vi i destinasjonsselskapet som tjener på at det er flere sommergjester her, det er det aktørene og hele Trysil-samfunnet som gjør, sier Sanaker Lohne.

Flere effekter av sykkelsatsingen:

  • Sykkelhotellet Radisson Blu Resort Trysil har en økning i antall gjestedøgn på 12 % fra juni til uke 41, sammenlignet med samme periode i fjor
  • Kiwi Trysilfjellet har omsetningsøkning på 7 % i sommer
  • 77 nye arbeidsplasser om sommeren/høsten 2017 mot 2015
  • Flere sommeråpne spisesteder. Økt helårig kvalitet
  • Nyetableringer som minigolf, klatrepark
  • Økning i etterspørselen etter fritidsboliger
  • Positiv befolkningsvekst i Trysil (for første gang på mange tiår)

 


Bildet øverst: Det har vært mye folk i Trysil i sommer. Her fra sesongavslutningen Bike Out med Brage Vestavik i spissen. Foto: Fredrik Otterstad


Destinasjon Trysil er en medlemsorganisasjon for all reiselivsrelatert virksomhet i Trysil. Trysil er Norges største ski- og stisykkeldestinasjon. Vi har 850 000 gjestedøgn, 28 000 senger rundt Trysilfjellet, over 919 000 skidager, 207 millioner NOK i skipassomsetning, 67 bakker, 29 heiser, over 500 km med langrennsløyper. 53.000 sykkeldager, 100 km med naturlig singeltrack, sykkelparker, over 40 km tilrettelagte sykkelstier og et stort utvalg av aktiviteter og arrangementer. Over 70 % av de kommersielle gjestedøgnene i Trysil kommer fra utlandet. Trysil reiselivsstrategi 2020 viser retningen for en offensiv satsning på å videreutvikle Trysil som helårlig og internasjonal destinasjon.

Profilerte innlegg
Fantastisk vinter ga økte inntekter og rekordresultat
Profilerte innlegg
Finværet ga mange besøksrekorder på Rjukan
Profilerte innlegg
Disse tre kvinnene lager Norges beste veimat
There are currently no comments.