Oslofjordregionen

VisitOSLO med mobil turistinformasjon


Fra første juli vil VisitOSLO ta i bruk sin nye mobile turistinformasjon i form av en elektrisk varesykkel. Sykkelen har med eget Wi-Fi-punkt og infomateriell og skal bistå byens besøkende i sommermånedene.

Det betyr at turistinformasjonen vil komme dit de besøkende er og hjelpe dem på stedet med den informasjonen de måtte trenge.

Allerede sommeren 2016 fikk de prøvd ut ordningen med mobil turistinformasjon og fikk svært mange positive tilbakemeldinger. Hittil i år har sykkelen kun vært i bruk ved cruiseanløp.

«Ved å oppsøke byens besøkende og hjelpe dem der de er, får de mer tid til å oppleve byen i stedet for å bruke tid på å finne frem til riktig informasjon», sier Christian Lunde, administrerende direktør i VisitOSLO as.

«Selv om mange finner informasjon på nett eller i en guide, er fremdeles det å snakke med de som kjenner byen den beste måten å få informasjon på. Vi opplever at de besøkende vil ha personlige tips tilpasset deres interesser for å få maksimalt ut av besøket» sier Lunde.

VisitOSLO drifter også Oslo Visitor Centre på Ø som i fjor hadde 400 000 besøkende, og mener den mobile turistinformasjonen er en fin måte å komme i kontakt med enda flere av byens besøkende.

Sykkelen vil være lett gjenkjennelig ettersom den er merket med det velkjente symbolet for informasjon, nemlig en hvit «i» på grønn bakgrunn, og de ansatte vil ha t-skjorter merket med VisitOSLO.

Noen interessante fakta:

  • Oslo hadde i 2016 nesten fem millioner gjestedøgn på hoteller o.l. – rundt 1,7 millioner (34 %) av disse var i perioden juni-august.
  • I 2017 forventer man nesten 200 000 cruisepassasjerer til Oslo.
  • Oslo Visitor Centre har årlig 400 000 besøkende.
  • Oslo ble kåret til Europas miljøhovedstad i 2019, blant annet for sin satsing på sykkel.

Bildet vedlagt er fra da varaordfører i Oslo, Khamshajiny Gunaratnam var ute og møtte Oslos besøkende med sykkel sommeren 2016.

Oslofjordregionen
Høstferiemoro ved Gildehallen med historisk dag
Oslofjordregionen
Annie Kristi Korsmo tar roret i Kongressavdelingen i VisitOSLO
Oslofjordregionen
Barmarksesongen er i gang på Tryvann!