Beitostølen først ut med de berømte kaffebønnene

Den eventyrlige historiens om kaffen som erobret verden, startet i Seattle i 1971. I dag, 50 år senere, får du Starbucks-kaffe verden over, i Japan, Kina, USA og Europa, men ikke i Innlandet. Ikke før nå. I morgen torsdag er det nemlig duket for premiere på Starbucks kaffe på Bergo Hotell på Beitostølen.

Det er brødrene Theodorsen, kokkene bak den suksessrike Heimatt-restauranten på Beitostølen, som når blir husverter for de verdensberømte kaffebønnene i fjellandsbyen. Erling Theodorsen er begeistret.

– Vi er verdens mest kaffedrikkende folk, etter Finland. Vi nordmenn drikker i snitt tre kopper kaffe daglig, som tilsvarer 1.200 kopper årlig, eller 160 liter. Er bare vann vi drikker mer av i Norge. Da syntes vi det var på høy tid at vi også satte kaffen i fokus her hos oss, sier Heimatt-sjefen.

– Vi valgte Starbucks fordi det er kvalitet, samtidig som det tilfører en tilleggsverdi og positiv kvalitetsutvikling også innen kaffe på Beitostølen. Starbucks passer perfekt til vårt konsept og det vi i Heimatt ønsker å stå for. Dette bidrar også til større mangfold og et bedre tilbud for alle som er innom Beitostølen, enten det er lokalbefolkning, hyttefolk eller turister. Vi håper og tror at det blir fin trafikk inn på Bergo, når du nå kan få deg en nybrygget og god kopp Starbucks kaffe, fra morgen til kveld.

-Her står det ikke på åpningstidene?

– Fordi vi er en fjelldestinasjon der folk kommer og går til alle døgnets tider, er dette en selvbetjent Starbucks kaffebar i resepsjonen på Bergo Hotell. Det betyr at du kan få ditt krus med Starbucks kaffe når du selv ønsker det. For både hotellgjestene og hyttefolket er dette et glimrende tilbud, stikke innom og hente seg et kaffekrus på vei heim eller på vei til hytta, sier Erling Theodorsen.

Hva dette betyr for Beitostølen, sier direktør Atle Hovi:

-Moro at vi er først ute i Innlandet med Starbucks kaffe på Beitostølen, og som det andre hotellet i Norge med denne løsningen. Det er en tillitserklæring til posisjonen Beitostølen har fått i markedet, at vi stadig vekk er en attraktiv partner for mange selskaper og kjente merkevarer som gjerne vil samhandle med oss. Dette er ytterligere et trinn opp i stigen for det komplette serveringstilbudet på Beitostølen, nå med kaffebønnenes flaggskip på plass, fastslår Atle Hovi i Beitostølen Resort, som eier og driver Bergo Hotell.

Siv Brastein Andersen i Selecta, kategorisjef for konseptet «We proudly Serve Starbucks», er samarbeidspartneren som nå har landet Starbucks-bønnene på Beitostølen og inngått avtale med Heimatt.

 



Bildet: Daglig leder og stjernekokk hos den kritikerroste Heimatt-restauranten, Erling Theodorsen, jakter kontinuerlig nye kvalitetsprodukter. Starbucks kaffe er siste nyvinning. (Foto: Pressebilde)