Young businessman in the hotel

Byhotellenen får også pris-smell i 1. kvartal

Ikke bare selges det langt færre hotellrom. Inntektene hotellene får for rommene dropper også. Det viser de siste tallene fra Benchmarking Alliance som Wiederstrøm Hotel Consulting har analysert for Reiselivskunnskap.

I og med at påsken i fjor ble innledet med palmesøndag 5. april og årets påske ble avrundet med 2. påskedag 5. april (Palmesøndag 28. mars), er ikke 1. kvartal i år sammenlignbar med tilsvarende i fjor. Men kanskje viktigere, fjoråret hadde 12-13 «coronafrie» dager i starten av mars, mens årets mars i sin helhet var preget av pandemien.

Å sammenligne beleggsdata er derfor lite fruktbart. Av den grunn titter vi på ADR som står for average daily rate, eller losjiinntekt eks. MVA per solgte rom, som vi ofte omtaler som rompris.

Som det fremgår av stolpediagrammet er det stor variasjon i utviklingen, fra enorme prisfall til et par «sorte tall». 

Tromsø med og uten nordlys-turisme er to forskjellige ting, også m.h.t. rompriser. Nedgangen fra 1. kvartal i fjor til første kvartal i år er på nær 37 %. Oslo faller også mye, mens det i Stavanger (-8,4 %) og Trondheim (-4,9 %) er «nokså» stor nedgang. I Bergen faller prisene bare med 2,1 %. Kun Harstad-Narvik og Kristiansund har prisvekst.

Haugesund (61,9 %) topper rombelegg-oversikten, Oslo alene i bunnen med 11,4 %. 

Det er verdt å merke seg at rombelegg m.m. er basert på all romkapasitet, også den som er «korona-nedstengt». På den annen side, så å si; rom som er belagt til karanteneformål og annet pandemi-relatert inngår i statistikken.

Data kommer fra Benchmarking Alliance (BA), og er bearbeidet og analysert av Wiederstrøm Hotel Consulting for Reiselivskunnskap. Det er varierende «dekning» i storbyene, men typisk er 85-95 % av romkapasiteten representert i tallene. Det er norske hoteller med til sammen rundt 60 000 gjesterom som rapporterer inn tall til BA. Også hoteller fra en rekke nordiske byer rapporterer inn tall til selskapet.

Wiederstrøm Hotel Consulting (www.wiederstrom.com) er et hotellrådgivningsselskap som tilbyr et bredt spekter av tjenester innen hotell. Hovedområdene er hotelleiendom, hotelldrift, benchmarking og analyse. I tillegg leverer Peter Wiederstrøm fast artikler til magasinet «Reiseliv1» (tidligere HRR- Hotell, Restaurant & Reiseliv)

En rekke rapporter utarbeides, bl.a. den anerkjente «Norsk Hotellnæring» som utgis hvert år i samarbeid med HOTELINTEL Consulting (redaktør), og DNB.

HOTELINTEL Consulting er samarbeidspartner med Wiederstrøm Hotel Consulting.