Digitale Lofoten-opplevelser får innovasjonsstøtte

Her er dagens reiselivsnyheter valgt ut fra hundrevis av kilder og sortert geografisk. Overskriftene lenker til orginalartikkel. 1 minutt og du er oppdatert!

Koronapandemien gjør at turisttilstrømningen til Norge skrumper inn. Men dersom turistene ikke kan komme til til Vesterålen, så kan kanskje Vesterålen komme til turistene?

Lofotr Næringsdrift ønsker å utforske nettopp denne muligheten. Med hjelp fra arkitektkontoret Lundhagem vil de skape et opplevelsesbasert produkt som kombinerer utvidet og blandet virkelighet med en rekke andre teknologier og konsepter for å skape nye og banebrytende opplevelser for brukerne.

Ros fra juryen

Nå får prosjektet 585 000 kroner i støtte fra DOGA gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Ifølge juryen har prosjektet stor innovasjonshøyde, med spredningseffekt til alt fra museer og kulturaktører til destinasjonsutviklere i reiselivet.

– Designdrevet innovasjon kan gi mer bærekraftige produkter og tjenester som er viktig for omstillingen av norsk næringsliv. DIP vektlegger særlig brukernes behov i innovasjonsprosessen. Det er en rekke spennende prosjekter som nå får støtte til å bruke design i innovasjonsprosessen, sier næringsminister Iselin Nybø (V).

Covid-19 satte fart på juryeringen

Dette er 11. gang Design og arkitektur Norge (DOGA) deler ut DIP-midler. Normalt skjer utdelingen senere på høsten. På grunn av koronasituasjonen har juryen, som består av fagpersoner fra DOGA, Innovasjon Norge og Forskningsrådet, jobbet på høygir for å komme i mål så tidlig som mulig.

– Vi ønsker å bidra til at innovasjonshjulene over hele landet fortsetter å gå rundt. Derfor står vi klare til å utbetale DIP-midler tidligere enn vanlig. Midlene sikrer at designmetodikk tas i bruk i idéutviklingsfasen i prosjektene, noe som leder til bedre og mer samfunnsnyttig innovasjon, sier administrerende direktør Tor Inge Hjemdal i DOGA.

Tendenser blant årets søkere viser at medvirkning blir et stadig mer sentralt tema i norske innovasjonsprosjekter. Antall søknader fra blågrønn sektor er også på vei opp, og miljø og sosial bærekraft går igjen i mange prosjekter. Dessuten fortsetter trenden fra i fjor med stadig større interesse for designdrevet innovasjonsmetodikk i arkitekt- og byggenæringen.

Mer treffsikker nyskaping

Hjemdal forteller at DIP skal stimulere en brukersentrert og tverrfaglig tilnærming til innovasjon. Dette gjør at DIP er et aktuelt virkemiddel i alle bransjer og sektorer.

– Dersom brukernes meninger, ønsker og behov blir førende allerede i idéfasen, får vi bedre innovasjon. Gjennom kontinuerlig brukertesting, justeringer og forbedringer sørger designdrevet innovasjon for mer treffsikre løsninger, sier Hjemdal.

I år mottok programmet hele 190 søknader, en ny rekord i DIP-sammenheng, om å få utbetalt rekordhøye 110 millioner kroner. Etter grundig juryering sto DOGA igjen med 20 prosjekter, også dette en ny rekord.

– Kvaliteten på søknadene har jevnt over vært usedvanlig høy, og det var utrolig vanskelig å velge blant så mange sterke prosjekter, sier DOGA-sjefen.

Les mer om DIP og resultater som er oppnådd her: http://www.doga.no/dip

Bildet øverst: DELER UT. Tor Inge Hjemdal i DOGA deler ut 8,5 millioner kroner i designdrevet innovasjonsstøtte. Foto: Sverre Christian Jarild

Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter

Snarvei til:

{"cart_token":"","hash":"","cart_data":""}