«Friskmeldingen» gav vi for et par år siden, men veien opp til gamle høyder er svært lang.


RevPAR er et sentralt måltall for hotellene. Den viser de samlede losjiinntektene (romsalg), uten merverdiavgift, fordelt på alle tilgjengelige rom. I september i år var RevPAR 603 kroner. Veksten fra bunn-noteringen for september (i 2016) var på hele 25 %, men det er langt opp til september-nivåene fra 2008 til 2013. I og med at verdiene er nominelle, blir skillet fra 2008 til f.eks. i år enormt.

– Også for oss som bistår i nye hotellprosjekter, er det flott at markedet er på vei oppover, sier hotellrådgiver Peter Wiederstrøm.


Tallene kommer fra Benchmarking Alliance og de er bearbeidet og analysert av hotellrådgivningsselskapet Wiederstrøm Hotel Consulting. Det er hoteller i regionen med tilsammen i overkant av 5 000 rom som er representert i data’ene.