Beitostølen setter inn turbo etter to tøffe Covid-år -kjøper giga air bag i millionklassen

Beitostølen tar begrepet air bag til et helt nytt og særs luftig nivå. Etter en testperiode med jublende tilbakemeldinger, har Beitostølen Resort og Intersport Beitostølen lagt én million kroner på disken, og sikret seg en air bag i verdensformat. -Etter to tøffe Covid-år er det på tide å koble inn turboen, sier direktør Atle Hovi.

De fleste av oss har takk og lov aldri stiftet fysisk bekjentskap med en air bag, langt mindre landet på en, men den muligheten har du nå, og det er ikke hvilken som helst air bag som nå strutter i alpinanlegget på Beitostølen.

-Nei, dette er heftige greier og en air bag i et skikkelig XL-format, og ikke minst en air bag alle våre gjester, barn så vel som voksne, kan ha fartsfylte og artige opplevelser med. Den har stått i alpinanlegget en tid nå, på leiebasis. Vi ønsket å teste bruken, funksjonaliteten og ikke minst høre tilbakemeldingene fra alle gjestene, store som små, som bruker anlegget, før vi vurderte kjøp.

Tilbakemeldingene?

-Overveldende positive. Ja, nærmest jublende fra både barn, ungdom og voksne. Ei mor skrev til oss og fortalte at sønnen på 10 år lærte å gjøre salto på bagen. Etter tre dagers prøving på air bagen, var han klar for sin første salto på snø i alpinbakken, og landet stødig på skiene. Snakker om mestringsfølelse, hilset mora entusiastisk. Joda, vi har fått mange slike jubelmeldinger.

-En stor air bag som dette, der du lander behagelig og mykt, senker terskelen for å prøve nye triks, du garantert ikke ville tatt sjansen på å teste ut på snøunderlag i bakken. OL-vinneren i Big Air, Su Yiming, la sitt treningsgrunnlag på nettopp BigAirBag, forteller Atle Hovi.

BigAirBag

BigAirBag koster én million kroner, og er 32×14 meter stor. Intersport Beitostølen deltar på satstingen, og sjef for Fjellkjeden, Andreas Müller, sier dette er et viktig grep:

-Det å kunne ha et BigAirBag-tilbud på Beitostølen, er superviktig for å få opp rekrutteringen hos jibbegutta. Her kan de øve på nye triks på en sikker og god måte, og dermed tøye strikken enda litt lenger. Men, puta er ikke bare for dem. Dette er perfekt for alle som er nysgjerrige på luftige svev, og et kjempefint tilbud for både å spre og øke skigleden.

-Et flott tiltak for å få flere ut på ski, samtidig som det er viktig at det skjer nye ting og er stadig utvikling i skibakkene på Beitostølen. BigAirBag er et positivt tiltak for både fastboende og alle gjestene på Beitostølen, fastslår Andreas Müller.

Kontinuerlig innovasjon og produktutvikling har hatt sterkt fokus i Beitostølen Resorts strategiarbeid de senere år, noe som har bidratt til at trafikkutviklingen til fjellandsbyen har vært sterk.

Folksomt i alpinanlegget på Beitostølen

-Vi er heldige på Beitostølen, fordi vi ligger der vi ligger på 900 meters høyde, langt nord i Europa, og er dermed ikke rammet av samme temperaturstigning og snøproblem som i Alpene og Mellom-Europa. I Østerrike måtte 70 prosent av alpinanleggene fylles med kunstsnø allerede i 2019. Vi har natursnøen, men det er viktig at vi hele tiden jobber aktivt for å ligge så mye i forkant av utviklingen som mulig, som betyr utvikling av både nye teknologier og produkter. Nå er ikke den nye BigAirBag´en noe NASA-prosjekt akkurat, men den er et veldig godt eksempel på forholdsvis enkle, men likevel viktige tiltak på hva vi kan gjøre i våre alpinanlegg, for å skape nye og populære opplevelser, sier Atle Hovi.