Et kinderegg for opplevelsestørste utlendinger

De norske fjordene, nordlyset og midnattssolen er utvilsomt Norges aller største turistattraksjoner. Etter en lang koronapandemi skal de to landsdelene nå samarbeide enda tettere for å markedsføre opplevelsene til reiselystne utlendinger.

– Vi vet at Norge har mye av det som står høyt på ønskelisten til folk i mange land, og sammen med Fjord Norge kan vi tilby det beste Norge har å by på i én og samme reise. Det blir nesten som et slags kinderegg, sier administrerende direktør i NordNorsk Reiseliv Trond Øverås.

Bidrar til helårsturisme

Sammen med flyselskapet Widerøe og de lokale destinasjonsselskapene skal de to landsdelene markedsføre Norges største attraksjoner til både turoperatører, presse og innbyggere i utvalgte utenlandske markeder. Statistikken viser nemlig at mange av de som er opptatt av spektakulær natur, både vil besøke Fjord Norge og Nord-Norge. Derfor blir de to landsdelene en god kombinasjon for mange tilreisende.

– Dette er et viktig samarbeid for oss fordi det kan bidra til økt trafikk, spesielt utenom sommersesongen. Nord-Norge har hatt stor suksess om vinteren med nordlysturismen, og på samme måte kan vi på Vestlandet få flere til å bli i Norge litt lenger og dermed oppleve mer når de først er på reise i landet vårt, sier administrerende direktør Stein Ove Rolland i Fjord Norge.

En luft-bro mellom fjord og nord

Tilgjengelighet er ifølge reiselivsdirektørene en av de viktigste faktorene for å skape et helårlig reiseliv i fjord og nord. Derfor har de to landsdelsselskapene fått med seg flyselskapet Widerøe i samarbeidet.

– Gjennom flere år har Widerøe bygget Bergen som base for en rekke ruter i inn- og utland, og samtidig utviklet et godt tilbud i form av en luftbro mellom fjord og nord. Ved å tilpasse rutetider og øke antall forbindelser til og fra Bergen, har vi gjort det enkelt å reise mellom Vestlandet og Nord-Norge, sier salg og markedsansvarlig fritidsreiser Kristin Gaustad i Widerøe.

Dokumentert interesse

Innovasjon Norge har gjennom pandemien fått innsikt i behov og ønsker hos innbyggere i ulike markeder, og samlet dette til et Coronabarometer. Tallene har vist at interessen for å komme seg ut og oppleve noe nytt og spennende er stor, og at Norge står høyt opp på ønskelisten til folk i mange markeder. I Tyskland er for eksempel interessen for Norge større enn på lenge, også blant dem som har besøkt Norge tidligere. 

– Her i Tyskland oppdager mange sitt mest savnede utenlandske reisemål på nytt. Nå kan Norge utnytte denne re-åpningen ved å samle de beste opplevelsene og gjøre dem lett tilgjengelig. Med det fantastiske flytilbudet innenriks, kan man bestille hele turen på en enkel måte, sier Reinhard Ilg i det tyske mediebyrået Northern Lights.

Innovasjon Norge lanserte et nytt reisebarometer mandag 23. mai, som viser utviklingen de siste månedene for de viktigste utenlandsmarkedene for norsk reiseliv.

Store planer for vinteren

I februar arrangerte Fjord & Nord-prosjektet visningstur for en sammensatt gruppe med turoperatører, og i juni kommer journalister fra flere regionale mediehus i Tyskland på pressetur for å oppleve våren i Hardanger og midnattssolen i Tromsø. I tillegg til aktiviteter mot presse og turoperatører, har Fjord Norge og Nordnorsk Reiseliv planer om å gjennomføre flere aktiviteter i de utenlandske nærmarkedene sammen utover høsten og vinteren.

– Vi er sikre på at dette vil skape mye positiv oppmerksomhet for Norge som reisemål. Det svarer på behovene som finnes ute i markedet, samtidig som vi får vekst i reiselivet på en årstid da vi sårt trenger mer aktivitet, avslutter Rolland.