Hurtigruten Group lanserer bærekraftrapport- utfordrer reiselivsindustrien på mer åpenhet

Hurtigruten Group forplikter seg til å nå vitenskapsbaserte klimamål i sin nye ESG-rapport. Opplevelsesreiseselskapet understreker at utslippskutt må være jobb nummer én for deres bransje og ber om mer åpenhet, spesielt fra de som seiler cruiseskip.

«Vi er i en bransje som påvirker miljøet negativt, så det er vårt felles ansvar å være mer åpne og etterrettelige når det kommer til innvirkningen vi har på omgivelsene våre. Å bli mer bærekraftig er ikke en markedsføringsøvelse, men en grunnleggende del av hvordan vi vil utvikle reiselivsindustrien. Det er en tydelig forventning fra kundene og investorene våre, men – viktigst av alt – det er det rette å gjøre, sier Daniel Skjeldam, konsernsjef i Hurtigruten Group.

ESG-rapporten kartlegger blant annet hvordan Hurtigruten Groups tre forretningsenheter, Hurtigruten Norway, Hurtigruten Expeditions og Hurtigruten Svalbard, oppnådde sine milepæler i 2021.

  • MS Otto Sverdrup fikk i 2021 installert batteripakke, og ble med det Hurtigruten Expeditions tredje hybridskip, mens MS Fridtjof Nansen ble kåret til verdens mest bærekraftige skip av Scope ESG og Stern Magzine.
  • Hurtigruten Norge startet en av Europas største miljøoppgraderinger av flåten som kutter CO2-utslippene med 25 prosent og NOx-utslippene med hele 80 prosent.
  • Hurtigruten Svalbard forsterket posisjonen som ledende på bærekraftig reiseliv på Svalbard, og har i samarbeid med Volvo Penta utviklet deres første hybride dagsturbåt.

Hurtigruten Group fortsetter med dette arbeidet mot den nødvendige omstillingen av bransjen mot mindre utslipp.

«Jeg er ekstremt stolt av kollegene våre både på land og til sjøs for å ha lykkes med å nå ambisiøse ESG-mål til tross for å gjennomgå en global pandemi. Vi er langt ifra i mål og har fortsatt en lang vei å gå, men Hurtigruten har vært et foregangsselskap på bærekraft i årtier. Nå skal vi fortsette å være en drivkraft for en grønnere reiselivsindustri», lover Skjeldam.

MS Roald Amundsen 70 grader sør (Antarktis). Foto: Werner Kruse.

I tillegg til rapportering gjør rapporten et dypdykk i Hurtigruten Groups ferd mot bærekraftig reise i fremtiden. Blant høydepunktene er planene om å seile med det første nullutslippsfartøyet langs norskekysten innen 2030, karbonnøytrale operasjoner innen 2040 og i siste instans bli et nullutslippsselskap innen 2050.

Selskapets tydelige ambisjoner understreker viktigheten av solid styring, god forvaltning av miljøet og sosialt ansvar- både for Hurtigruten Groups langsiktige forretningsstrategi og evnen til å skape verdier for investorene sine.

Hurtigruten Groups ESG-rapport for 2021 er utviklet i samsvar med standardene til Global Reporting Initiative (GRI). Les rapporten her