7 grunner til at Havila Capella er kåret til Next Generation Ship Award

Pluss tre andre grunner til at Havila Kystruten er verdens mest miljøvennlige rederi.

1. Skrogformen er optimalisert for norske forhold
Skroget er spesialdesignet for å seile så energieffektivt som mulig og er spesialbygget for å tåle været langs norskekysten på seilasen som stopper ved 34 havner.

2. Verdens største batteripakke på et passasjerskip
Havila Capella og de andre skipene til Havila Kystruten kan seile på ren elektrisitet i mer enn 4 timer på fulladede batterier. Vi kan derfor seile i sårbare områder som Geirangerfjorden kun på batteri – stillegående og helt utslippsfritt. Batteriene benyttes også ved inn- og utseiling ved mange av de 34 havnene på ruten mellom Bergen og Kirkenes. Batteripakkene om bord er levert fra Corvus og med sine 6.1 megawatt er dette den største batteripakken levert på et passasjerskip i verden.

3. LNG og batteri-hybrid
Havila Capella seiler på batteri og flytende naturgass (LNG). Dette reduserer CO2-utslippene med rundt 25 % og NOx-utslippene med 80 – 95 %. Ved gradvis innblanding av biogass vil utslippene av C02 reduseres til 50 % i 2023 og 80 % i 2024.

4. Lading fra ren vannkraft langs Norges kyst
Når batteriene lades på tilgjengelige ladestasjoner ved havnene vi besøker langs norskekysten, kommer energien til dette fra ren vannkraft.

5. En ny og avansert skipsbro
Med avanserte datahåndteringssystem som hjelper til med å optimalisere drift og redusere utslipp, er Havila Capella også det første passasjerfartøyene med nye Raven INS™ fra Norwegian Electric Systems. Raven INS™ er en helintegrert bro med smarte funksjoner som datahamstring og analyse for kontinuerlig utvikling av bedre og mer effektiv drift.

6. Gjenbruk av varme
Gjennom avanserte energisystemer og en kjempestor termotank om bord blir overskuddsvarme fra kjølevann, sjø og energistyringssystem gjenvunnet og utnyttet gjennom Ulmatec Pyro Waste Energy Management System.

For hver 1000 kW energi fra drivstoff levert til en generator vil det normalt kun brukes rundt 350 kW til fremdrift. Minst 600 kW av energien som produseres går tapt gjennom eksos og kjølevann. Med andre ord, kun 35 prosent av energien brukes effektivt. Ulmatec Pyro Waste Energy Management System utnytter denne tapte energien til andre applikasjoner som for eksempel oppvarming av skip og varmevann.

7. Forberedt for hydrogen
Skipet er også forberedt for hydrogen eller ammoniakk som kraftkilde, og fartøyene vil kunne gjennomgå en ombygging for å utnytte denne teknologien når de er godkjent og klare for kommersiell seiling. Hav Design har prosjektet FreeCo2ast gående, hvor våre kystrutefartøy er en del av piloten.

Pluss tre andre grønne tiltak fra Havila Kystruten

8. Matkonsept som gir betydelig reduksjon av matsvinn
Vi har utarbeidet et matkonsept uten buffeter. Dette reduserer matsvinnet per person betydelig, og det er også helsefremmede da det reduserer smittepunkter om bord. På ett år i full operasjon med fire skip reduseres matsvinnet med hele 60 tonn.

9. Tett samarbeid med lokale matprodusenter
Det vi serverer om bord er det beste av det beste av forskjellige råvarer norskekysten byr på. Dette skaper minner for livet som gir en god ettersmak.

10. Ville ekskursjoner med små avtrykk
Havila Kystruten er bevisste i forhold til valg av samarbeidspartnere også i de tilfellene vi sender våre passasjerer i land. Vi ønsker å være en pådriver for å få våre samarbeidspartnere til å investere i grønne løsninger som for eksempel batteridrevne busser. Vi ønsker å sette standarden for hva passasjerene, samfunnet og omgivelsene vi opererer i skal kunne forvente av morgendagens rederier.