person holding a green plant

Best i bransjen på bærekraft

Norsk Kundebarometer har i over tjue år målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. For tredje gang har Norsk Bærekraftsbarometer målt hvor bærekraftige norske bedrifter er sett fra kundens ståsted. Årets vinnere er kåret, og Nordic Choice Hotels er bransjevinner på bærekraft.

– Bærekraft er elementært for Nordic Choice, og det gleder oss å se at våre kunder anerkjenner jobben vi gjør. Vi skal fortsette å gjøre bærekraftige valg enkelt og tilgjengelig for våre gjester. Dette er bare begynnelsen, og sammen skal vi fortsette å bane vei for en mer bærekraftig klode, sier Torgeir Silseth, administrerende direktør i Nordic Choice Hotels.

Tre hoveddimensjoner danner grunnlaget for vurderingen: Økonomisk bærekraft, miljømessig bærekraft og sosial bærekraft. 5331 forbrukere har sagt sin mening om totalt 158 virksomheter fra 30 ulike bransjer.

– Dette er en pris som først og fremst går til våre ansatte, som jobber med å gjøre hotellene våre mer bærekraftig og som gladelig forteller gjestene våre om hvordan vi jobber. Vi er ydmyke på at vi fortsatt har en lang vei igjen for å gjøre selskapet og bransjen bærekraftig. Samtidig er dette et viktig steg i riktig retning tillitserklæring på arbeidet vi gjør og skal fortsette å gjøre i tiden fremover, sier Harald Bjugstad-Holm, direktør for bærekraft i Nordic Choice Hotels.

Fakta om Norsk Bærekraftbarometer 2022

  • Undersøkelsen er gjennomført av Norstat Norge og Barcode Intelligence i samarbeid med Handelshøyskolen BI
  • Norstat har på oppdrag fra Norsk Bærekraftbarometer bedt 5331 forbrukere vurdere bedrifter de er kunde hos. Til sammen har disse gitt 16.003 bedriftsvurderinger
  • Undersøkelsen omfatter til sammen 158 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi
  • Datainnsamlingsperioden var fra januar til mars 2022