Skal bruke Arctic Race of Norway for det det er verdt

Torsdag braker det løs. Da står 114 av verdens beste syklister på startstreken i Mo i Rana, klare for rundt 680 kilometer med blodslit gjennom vakker natur, heiet frem av entusiastiske tilskuere langs løypa.

Verktøy for utvikling

Nærmere 100 journalister og fotografer har fått akkreditering til løpet, og er klare for å dekke rittet lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt. TV-bildene sendes til 190 land, og i rundt 140 av dem sendes rittet direkte. Første etappe har start og målgang i Mo i Rana, og ordfører Geir Waage i Rana gleder seg til å komme i gang.

– Arctic Race of Norway er veldig mye mer enn et sykkelritt. Det er også et verktøy for utvikling og promotering av vår region, og det ønsker vi å bruke for det det er verdt, sier ordføreren.

Verdifull markedsføring

Rana kommune står foran en eventyrlig vekst basert på ny, grønn industri, og i den sammenheng mener ordføreren at Arctic Race of Norway spiller en viktig rolle.

Rana-ordfører Geir Waage bruker Arctic Race of Norway som verktøy for å tiltrekke seg arbeidskraft og nye innbyggere. Foto: Rana kommune

– Vi kommer til å ha behov for 3000 nye arbeidstakere til vår region frem mot 2030. Det betyr at vi må trekke til oss rundt 5000 nye innbyggere. I denne sammenhengen spiller Arctic Race of Norway en viktig rolle. Gjennom arrangementet får vi en mulighet til å vise frem vår region, ikke bare til resten av landet, men til så og si hele verden. Det er viktig når vi skal rekruttere arbeidskraft fremover, sier Waage.

Positivt for lokalsamfunnet

Waage, som er inne i sin tredje periode som ordfører, understreker at Arctic Race of Norway også bringer med seg mye positivt for dem som allerede bor i kommunen.

– Gjennom Arctic Race of Norway skaper vi glede og entusiasme. Rundt 200 jobber frivillig bare i Rana, og på den måten får vi som samfunn trening i å arrangere store begivenheter. Da blir det lettere å arrangere festivaler, andre større idrettsarrangement, og begivenheter som bidrar til bolyst i regionen, sier Waage.

Viktig samarbeidsprosjekt

Det er andre gang at Rana er vertskommune for Arctic Race of Norway. Ordføreren trekker også frem betydningen sykkelrittet har som samarbeidsprosjekt.

– Arctic Race of Norway skaper en god samarbeidsarena for næringsliv, frivillighet og kommunen lokalt, men det er også et av de viktigste samarbeidsprosjektene for Nord-Norge, som det er flott at vår kommune kan være med på i år, sier Waage.

Fra 2025 vil den nye flyplassen i Mo i Rana gi Helgeland et flytilbud på lik linje med resten av landet. Det vil bidra til at det blir lettere å arrangere Arctic Race of Norway og andre større arrangementer på Helgeland.

Ordføreren er glad for at også Trøndelag tar del i Arctic Race of Norway i år.

– Gjennom samarbeid med våre naboer i sør, skaper vi en enda sterkere region, og flere muligheter for utvikling av grønn industri og reiseliv, avslutter ordføreren.

Daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway fastslår at arrangementet er et nordnorsk samarbeidsprosjekt, der kommuner, næringslivet og frivilligheten går sammen om å skape et arrangement som har blitt langt mer enn et sykkelritt.

Daglig leder Knut-Eirik Dybdal visjonen om å være mer enn et sykkelritt realiseres i felleskap fordi folk, næringsliv, frivillige organisasjoner og offentlige virksomheter i hele regionen jobber sammen mot ett felles mål om å vise frem det beste vår region har å by på. Foto: ARN/Rune Dahl

– Vi realiserer visjonen om å være mer enn et sykkelritt i felleskap fordi folk, næringsliv, frivillige organisasjoner og offentlige virksomheter i hele regionen jobber sammen mot ett felles mål om å vise frem det beste vår region har å by på, og vi gleder oss spesielt til å dele dette med Trøndelag i år, sier Dybdal.

De fire etappene

  1. etappe, 11. august: Start og mål i Mo i Rana. 185 km. To ganger over Korgfjellet. Den 900 meter lange flate innspurten favoriserer sprinterne som har klart å henge med til slutt.
  2. etappe, 12. august: Start i Mosjøen og mål i Brønnøysund. 155 km. Denne etappen er flatere og vil favorisere de rene sprinterne.
  3. etappe, 13. august: Dronningetappen. Start i Namsos og mål ved Skallstuggu i Levanger (480 moh), 180 km. Her er det klatrerne som får vist seg frem. Avsluttes med 3,7 km stigning, men ikke så lang og bratt at den vil skille rytterne for mye.
  4. etappe, 14. august: Start og mål i Trondheim. 160 km. Siste etappe er foreslått av Trondheims sykkellegende Atle Kvålsvoll. Den siste runden på 8 km skal tilbakelegges fire ganger har Gamle Bybro som krysser Nidelva før man avslutter opp til Tyholt-tårnet, en stigning på 1,4 km med 8 % med en maksimal stigning på 17 %.

Foto øverst: ARN/Rune Dahl