Ski-VM for flyselskaper til Tromsø i 2023

I mars 2023 vil mellom 400 og 600 flyselskap-ansatte ta turen til Tromsø for å delta på «World Airlines Ski Championships» (WASC). Denne helgen kommer den internasjonale arrangøren på sin første inspeksjon. – Dette er en milepæl i planleggingen av det som blir et svært viktig arrangement for næringslivet, både i byen og i regionen, sier reiselivssjef Lone Helle.

– Vi ser frem til å vise delegasjonen det Tromsø har å by på, og gleder oss å jobbe sammen med de fremover mot mars 2023, sier Lone Helle, reiselivssjef i Visit Tromsø-region AS.

Sammen med Tromsø Alpinpark er Visit Tromsø ved konferansenettverket Arctic Meetings, lokal arrangør av neste års VM. Arrangementet forventes å ha betydelig kommersiell inntjening for en rekke aktører i Tromsø.

– Både næringslivet og idretten vil dra nytte av dette arrangementet. Det vil omfatte økt aktivitet hos hoteller, restauranter, så vel som transport, kulturtilbud, opplevelser og attraksjoner, sier hun.

I tillegg til vesentlig lokal verdiskapning og skatteinntekter for kommunene, vil WASC bidra til at en rekke aktører innen idrett og reiseliv får verdifull arrangementserfaring. WASC vil sette Tromsø på kartet som en internasjonal arrangementsby, noe som vil være gunstig i kampen om fremtidige arrangement.  

– Ansatte i flyselskaper verden over er dessuten viktige ambassadører. Å vise frem Tromsø-regionen til denne målgruppen vil føre til økt synlighet for Tromsø som reisemål, som igjen kan resultere i nye flyruter på sikt. De vil også være viktige markedsførere av allerede eksisterende ruter når de har opplevd destinasjonen selv, sier Helle.   

Hun forteller videre at et eventuelt overskudd fra WASC føres tilbake til idretten og lokalsamfunnet, og kan bidra til styrking av aktivitet og tilbud for barn og unge.

– WASC blir dermed et reiselivsarrangement som gir noe tilbake til lokalsamfunnet. Det er utelukkende positivt og helt i tråd med vår bærekraftsambisjon, sier hun.

Besøk av den internasjonale arrangøren

Den andre uken i mars neste år det skal konkurreres i vintergrenene alpint, snowboard og langrenn. Med unntak av to år under pandemien har WASC vært arrangert årlig siden 1959, på ulike skidestinasjoner rundt om i verden.

I tillegg til idrettslige aktiviteter, står en rekke sosiale happenings på programmet, spredd utover byen og tromsøregionen. WASC skal gjennomføres over fem hele dager, noe som er en over gjennomsnittlig lengde for et arrangement av denne størrelsen. Det forventes at mange av deltagerne vil legge inn ekstra dager, før eller etter arrangement. God planlegging og samarbeid på tvers er suksessfaktorer for at arrangementet skal bli vellykket.

– Et arrangement som WASC krever bredt samarbeid mellom næringsliv, kommunen og idretten. Samarbeidet så langt har vært svært positivt og vi er sikre på at vi skal gjennomføre et godt arrangement som gir gode ringvirkninger, i tillegg til å bygge erfaring og kompetanse på internasjonale arrangementer, sier Rune Kufaas, prosjektleder for arrangementet.

Det er Kufaas og reiselivssjef Helle som denne helgen tar imot non-profit organisasjonen International Airlines Ski Federation (IASF), som hvert år arrangerer WASC sammen med kjente vinterdestinasjoner verden over. Delegasjonen kommer nordover for å se nærmere på hva Tromsø har å by på, samt at alle arenaer skal befares.

– Denne helgen gjør vi alle avklaringer sammen med IASF vi er avhengige av for å legge detaljplanene for VM. Vi legger opp til et kompakt arrangement hvor vi i tillegg til å levere gode idrettsarrangementer, skal vise frem Tromsø som en arktisk, urban by, sier Kufaas.

Det er Clarion Hotel The Edge som står som sponsor for den viktige inspeksjonen i helgen.

– Vi på Clarion Hotel The Edge gleder oss til å bli bedre kjent med den internasjonale arrangøren, og vi ser definitivt den store verdien i å være vertskap for et arrangement som WASC. Dette vil sette Tromsø på kartet som destinasjon for både private- og businessreisende i fremtiden, jeg tror arrangementet kommer til å oppleves som en ukes lang reklamefilm for destinasjonen Tromsø, sier Morten Ridderseth, salgsdirektør på The Edge.