Business competition

Visit Norway «slår» Visit Svalbard med knapp margin!

Dette viser en nyhetssak lagt ut på visitnorway.com, etter at salgstallene for aktiviteter og opplevelser per juli 2022 nylig ble publisert. Den nasjonale markeds- og bookingportalen kan skilte med en rekordomsetning på 36,4 millioner i år, fordelt på opplevelsestilbud over hele landet.

– Det er selvsagt en smule irriterende at de slår oss med så knapp margin, sier Visit Svalbards salg- og markedskoordinator Håkon Daae Brensholm i en lattermild kommentar. Før han legger til at vi tross alt må være fornøyde med en bookingomsetning på drøye 33 millioner på vårt lille reisemål.

Destinasjonsselskapet med base i Longyearbyen tilbyr det aller meste av tilgjengelige opplevelser fra lokale virksomheter via visitsvalbard.com. I juli måned ble det omsatt for over 6 millioner via den felles bookingportalen. Portalens salgstall for 2022 som helhet viser også en svært solid og gledelig utvikling etter at pandemirestriksjonene ble opphevet og gjestene returnerte. Totalt for året er det nå solgt aktiviteter for over 33 millioner kroner – penger som spres utover til små og store bedrifter tilknyttet Visit Svalbard.

Moderne nettsider fylt med stadig nytt og målgrupperettet kvalitetsinnhold, kombinert med bevisst bruk av sosiale medier i markedskommunikasjonen, tilskrives mye av suksessen. Men ifølge Brensholm fortjener også bedriftene uforbeholdent skryt, siden det er samspillet mellom destinasjonsselskap og enkeltbedrifter som er selve forutsetningen for å få synlighet og oppnå salg i den digitale verden.

– De har virkelig bidratt gjennom stadig produkt- og opplevelsesutvikling, samtidig som de slutter opp om den felles bookingløsningen. I tillegg bidrar de med utvikling av søkemotoroptimalisert innhold i form av bilder, film og tekst. «Sammen» er nøkkelen – hver for seg blir vi for små, sammen er vi sterke, avslutter salg- og markedskoordinatoren i Visit Svalbard.