Oslo-hotellene økte hotellrombelegget fra 10 % i mars ifjor til 61,3 % i mars i år. Dette i følge de siste tallene fra Bench marking Alliance.
Oslo, som her inkluderer Fornebu (i Bærum) havnet likevel et stykke bak 2019-nivået (69,7 %). Romprisene var i mars i år hele 56 % høyere enn i mars 2021 og 9,4 % høyere enn i mars 2019. I den samme perioden har konsumprisindeksen økt med rundt 8 % i følge SSB, dog oppdatert per februar.
Totalt for alle norske hoteller som omfattes av statistikken var rombelegget i mars i år 57,6 %, mot 60,1 % i 2019. Nokså nær normalsituasjon, altså. Mars for henholdsvis 2021 og 2020, som begge var i «pandemi-år», var rombelegget 20,1 og 25,2 %. Hotellromprisen for det norske utvalget (med ca 61 000 rom) har økt med ca. 13 % fra mars 2019 til mars 2022.
Tromsø har fått tilbake mye av vintertrafikken, og dermed er Ishavsbyen på topp på den norske storbystatistikken for rombelegg – etter lang tid med mer beskjedne plasseringer.
Bergen, med 48,4 %, havnet helt på beleggsbunnen i mars, tross mer enn dobling fra i fjor og bare en knapp nedgang fra 2019.
Når det gjelder rompris topper Tromsø (NOK 1 239) mars-tabellen, mens vi finner «bunnpriser» i Haugesund (955). Sistnevnte har dog økt enormt fra både 2019 og 2021.
Om tallene
Data kommer fra Benchmarking Alliance (BA), og er bearbeidet og analysert av Wiederstrøm Hotel Consulting for Reiselivskunnskap. Det er varierende «dekning» i storbyene, men typisk er 85-95 % av romkapasiteten representert i tallene. Det er norske hoteller med til sammen 61 000 gjesterom som rapporterer inn tall til BA. Også hoteller fra en rekke nordiske og baltiske byer rapporterer inn tall til selskapet som også tilbyr løsninger for benchmarking av data fra restaurant og konferanse samt 12-måneders forhåndsbooking.
Om Wiederstrøm Hotel Consulting
Wiederstrøm Hotel Consulting (www.wiederstrom.com) er et hotellrådgivningsselskap som tilbyr et bredt spekter av tjenester innen hotell. Hovedområdene er hotelleiendom, hotelldrift, benchmarking og analyse. I tillegg leverer Peter Wiederstrøm fast artikler til magasinet «Reiseliv1» (tidligere HRR- Hotell, Restaurant & Reiseliv) og yter PR- og mediebistand til kunder. En rekke rapporter og analyser utarbeides, bl.a. den anerkjente «Norsk Hotellnæring» som utgis hvert år i samarbeid med HOTELINTEL Consulting (redaktør), Benchmarking Alliance og DNB. HOTELINTEL Consulting (www.hotelintel.no) er samarbeidspartner med Wiederstrøm Hotel Consulting.