Visit Norway vant to gull i det som omtales som Oscar-utdelingen for digitale medier, The Webby Awards. – Disse prisene henger høyest av alle digitale anerkjennelser, jubler Katrine Mosfjeld, leder for forbrukermarkedsføring i Visit Norway.

Visit Norway gjorde nylig rent bord i Adrian Awards, som kårer verdens beste reiselivsmarkedsføring. I dag vanket det to nye gull til Innovasjon Norge Reiseliv for det digitale markedsføringsarbeidet med å trekke turister til Norge.
– Vi hadde to nominerte i år. Bare det å bli nominert er en stor bragd i denne konkurransen. Så ender begge de nominerte opp med å vinne gull. Dette er helt fantastisk og en stor anerkjennelse for alle de dyktige menneskene som jobber med reiseliv i vår organisasjon, sier Mosfjeld.
Sosiale medier og turisme
The Webby Awards er en prisutdeling til teknologi- og internettrelaterte medier. Kåringen omtales ofte som webbens eller internettets Oscar-utdeling, og det ligger stor prestisje i å stikke av med seieren. Visit Norway vant begge prisene i kategoriene sosiale medier og turisme.
Det var kampanjene “13,000 reasons to visit Northern Norway” og “Where is Will?” som stakk av med gullet denne gangen. Den første er en kampanje som på humoristisk vis inviterte Truls Svendsen til å lese opp 13 000 tilbakemeldinger fra turister som har besøkt Nord-Norge – i én tagning. Kampanjen ble utviklet sammen med NordNorsk Reiseliv.
“Where is Will?”, var Visit Norways svar på superstjernen Will Ferrells reklamefilm laget for General Motors, der han raser mot norsk verdensherredømme i elbilmarkedet. Denne kampanjen vant publikumsprisen.
Målrettede restartprogrammer
– Veldig stas å få være med på kampanjen for Nord-Norge, som er en morsom, rar og fin ide. Ekstra gøy er det selvfølgelig at den tar hjem masse priser, men det skulle jo bare mangle når man snakker om en så vakker landsdel, uttalte Truls Svendsen.
Prisene ble offentliggjort tirsdag 26. april 2022. Prisvinnerne ble laget i samarbeid med reklamebyråene Trigger og Maverix.
– Det har naturlig nok vært krevende tider for alle som har jobbet med norsk reiseliv under to år med restriksjoner. Desto mer inspirerende og morsomt er det at internasjonale fagfolk anerkjenner jobben som er gjort. Vi har jobbet hardt med målrettede restartprogrammer i lang tid og opplever veldig stor interesse og pågang for norske reiselivsprodukter, forteller Mosfjeld.
Her kan du se hele teamet bak de to kampanjene: “13,000 reasons to visit Northern Norway” og “Where is Will?”.