SkiStar satser stort på Skandinavia: Selger eierandel i St. Johann i Tyrol

Den sterke trenden i Skandinavia med en aktiv fjellferie året rundt sammen med familie og venner er kommet for å bli. For å styrke posisjonen som den ledende feriearrangøren for Skandinavia, har SkiStar besluttet å selge sine andeler som majoritetseier i skianlegget St. Johann in Tirol i Østerrike. Kjøperen er det østerrikske familiefirmaet Schultz Gruppe som blant annet driver flere skianlegg, hoteller og restauranter i Tyrol*.

Stefan Sjöstrand konsernsjef SkiStar. Foto: SkiStar

– Allerede i 2017/2018 kunne vi se en tydelig forandring i reisemønsteret i Skandinavia, og i tråd med ferietrenden i Sverige ønsker vi å fokusere på våre investeringer og satsinger i Norge og Sverige for å videreutvikle både virksomheten og rentabiliteten på hjemmemarkedet vårt. Dermed styrker vi vår posisjon som den ledende feriearrangøren for Skandinavia. Reisen med å skape minneverdige fjellopplevelser for våre gjester sommer og vinter har bare såvidt begynt. Alpin skikjøring er og kommer til å være SkiStars DNA, samtidig som vår nye sommersatsing og digitalisering som vi har utviklet under korona-pandemien, er noen eksempler på utvikling med svært gode resultater, sier Stefan Sjöstrand, direktor for SkiStar.

SkiStar har de siste årene utviklet seg til å bli så mye mer enn bare et selskap som driver skianlegg.

Med en endret strategi er fokus i dag på helårsaktiviteter uten at det går på bekostning av fremgangen med alpin skikjøring på vinteren. Bedriften fokuserer enda mer på gjestens helhetsopplevelse, ikke minst på å utvikle overnattingsmuligheter sammen med egne produkter som skiskole, skiutleie, skistarshop.com og Concept stores, som har vært mer utfordrende i St. Johann enn i Skandinavia. Arbeidet fortsetter også med å videreutvikle skistar.com som den ledende bestillings-portalen.

– Deler av SkiStars suksess bygger på at vi kjenner kundene våre, og dette kundeforholdet har vi ikke klart å ha i samme grad i St. Johann som vi har i Skandinavia. Samtidig har vi fått god utveksling i St. Johann på vårt konsept som passer godt for familier, for eksempel Valle, fortsetter Stefan Sjöstrand.

I tillegg ser selskapet en økt interesse fra gjester fra andre land utenfor Skandinavia som ønsker å feriere på SkiStars destinasjoner i Norge og Sverige, der SkiStars tilbud er helt tidsriktig, sammen med en høy snøgaranti om vinteren. I forbindelse med dette gjør SkiStar derfor en satsing for å lokke flere internasjonale gjester til de skandinaviske destinasjonene, blant annet gjennom utviklingen av SkiStar Lodge i Hundfjället, Sälen og Scandinavian Mountains Airport, noe som gjør det enklere og smidigere for både hollendere, tyskere og briter å besøke SkiStar, der etterspørselen allerede er stor for vinteren 2021/22.

– Jeg vil benytte anledningen til å takke alle som har arbeidet med St. Johann i disse årene, og jeg ser positivt på fremtiden. Å satse enda mer på å levere bærekraftige og minneverdige fjellopplevelser til våre gjester på våre skandinaviske destinasjoner året rundt er og vil fortsette å være SkiStars suksessoppskrift også i fremtiden, avslutter Stefan Sjöstrand.