Sterkt elbilsalg i mai, og nå planlegger 6 av 10 ferie med elbilen

I mai var markedsandelen for elbiler i nybilsalget på 60,4 prosent. Det viser tall for nybilsalget fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

– Mange ferske elbilister vil nå legge ut på sin første bilferie med elbil og stadig flere vil det bli når vi trapper opp mot utslippsfritt nybilsalg i 2025, sier generalsekretær i Elbilforeningen Christina Bu.

Veldig gøy at så mange planlegger elbilferie, men egentlig er det en naturlig utvikling, mener Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening (foto: Norsk elbilforening).

De tre mest populære elbilmodellene i nybilsalget mai måned var Ford Mustang Mach-E, Volkswagen ID.4 og Skoda Enyaq. Alle tre romslige biler med lang rekkevidde, godt rustet til langtur i sommer.

Også i år er det rekordmange elbilister som planlegger sommerferie med elbilen. Det viser ferske tall fra Norsk elbilforenings store spørreundersøkelse blant elbilister. Årets undersøkelse, som faktisk er den tiende i rekken, «Elbilisten 2021», viser at 61 prosent har tenkt seg på elbil-tur i sommer.

Flest på elbilferie innenlands

– At så mange planlegger elbilferie er veldig gøy – men egentlig en naturlig utvikling. Stadig flere elbiler med lengre rekkevidde gjør det mulig. Som i fjor, blir det Norgesferie på de aller fleste av oss også i år. Det betyr i overkant av 180 000 elbiler på farten i sommer, sier Christina Bu.

Per første kvartal i år er det registrert 356 000 elektriske personbiler. I tillegg kommer 11 000 elektriske varebiler.

Av de til sammen 61 prosent av elbilistene som skal på elbilferie, svarte 55 prosent at de ville dra på ferie med elbilen innenfor Norges grenser, mens 5 prosent svarte at de planlegger å dra på elbilferie i Norden. To prosent svarte at de planla å dra på ferie med elbilen utenfor Norden i sommer.

– En stor endring fra i fjor er at det blir mye enklere å ta elbilen på tur til Troms og Finnmark. Endelig har det kommet et grunnleggende hurtigladenettverk på plass der, så flere kan ta turen lengst nord i Norge. Det samme er i ferd med å skje langs Helgelandskysten, hvor det tidligere har vært veldig mangelfullt.

Men hva med ladekøene?

Etter fjorårets sommer oppga en av tre elbilister at de hadde opplevd ladekøer ofte eller alltid. Elbilforeningens generalsekretær er spent på hvordan de vil bli i år. I gjennomsnitt har det blitt færre biler per hurtiglader sammenlignet med 2020.

– Selv om antallet hurtigladere øker, er det store lokale variasjoner, så køer er det lurt å være forberedt på. Typiske flaskehalser der elbilister opplevde køer i fjor, som Brokelandsheia ved E18, har det kommet fem nye lademuligheter pluss 18 nye for Tesla, mens på Dombås og Lom har det knapt blitt bygget flere.

Planlegg ruta

Forberedelser er nøkkelen til en stressfri elbilferie. Det er lurt å planlegge ruta godt og sjekke om du kan lade på overnattingstedet.

– Vi råder elbilistene til å bruke ElbilAppen eller ladekartet på elbil.no. Der får du oversikten over alle ladestasjonene i Norge og forslag til ladestopp basert på elbilen du kjører. Det er dessuten lurt å lade mens man sover om man har mulighet til det. Og når man hurtiglader, stopp når bilen har nådd 80 prosent. Det reduserer ladekøene og er bra for lommeboka, råder Christina Bu.

Elbilisten 2021 viser også at nesten 7 av 10 elbilister opplever hurtigladestoppene som en nødvendig pause som de kombinerer med en benstrekk eller spisepause.

Bakgrunn: Fakta om «Elbilisten 2021»

  • Elbilisten er en årlig spørreundersøkelse gjennomført av Norsk elbilforening blant norske elbileiere.
  • Elbilisten 2021 er den tiende undersøkelsen som er gjennomført.
  • Undersøkelsen gir blant annet svar på hvem elbileierne er, hvorfor de valgte elbil, hvordan de bruker elbilen og hvor fornøyde de er med elbilen sin.
  • Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 6. april – 5.mai 2021.
  • 15 464 personer har svart på undersøkelsen