Mallorca vil bli ledende innen bærekraftig turisme. Hvordan skal de oppnå det?

Mallorca har lenge vært en av verdens ledende turistdestinasjoner. Nå er målet å også bli ledende innen bærekraftig turisme. Hvordan skal de oppnå dette? En delegasjon fra Mallorca turistråd avla Oslo nylig et besøk for å fortelle mer om planene. De er omfattende og inkludere mange felt.

Verktøy for en mer bærekraftig fremtid

En av tiltakene er det såkalte observatoriet-verktøyet. Dette er et verktøy for å lede overgangen mot en mer bærekraftig, robust og digital reiselivsmodell. «Observatoriet» er det tredje i Spania, niende i Europa og det trettiførste i verden. Dette skal ikke være som et trofé anskaffet for å vises frem, men skal basere seg på daglige gjøremål for å demonstrere at deres forpliktelse til bærekraft er målbevisst, konsistent og systematisk. Totalt måler observatoriet 700 indikatorer som må følges, to viktige komponenter her er blant annet søppelhåndtering og vann. Disse med mer skal analyseres og på bakgrunn av dagens situasjon, skal det utarbeides en plan for kortsiktig, mellomsiktig og langsiktig bærekraftig utvikling.

Når det kommer til søppelhånderting bygges det nå på øya fem kompoststasjoner for organisk avfall slik at søppelet ikke lenger må fraktes bort i båter til fastlandet. Dette er nemlig både dyrt og lite miljøvennlig. Disse stasjonene skal stå klare fra alt fra ett år til 3-4 og vil litt etter litt bli tatt i bruk for å kompostere øyas matavfall. Når det kommer til vannet, lages det detaljerte planer for å gjenbrukes dette. Vann fra dusjene, vaskene osv. på f.eks hotell, må håndteres etter strenge regler og bli gjenbrukt til å blant annet vanne golfbaner og hager.

Årlig skal det lages en rapport på disse tiltakene som skal analyseres for å vise utviklingen. Klarer de ikke å holde målene satt av observatoriet, blir de kastet ut etter 4 år. Det er krevende prosesser men dette var også hensikten baks Mallorcas beslutning om å delta, da det ligger et helhjertet ønske bak en mer bærekraftig utvikling for fremtiden.

Offentlig transport fremfor leiebil

Et annet aspekt som har gjennomgått store omveltninger er den offentlige transporten. Hele det offentlig transportsystemet er nå blitt restrukturert på Mallorca. Hensikten med dette har vært å gi øya et homogent tilbud slik at kvaliteten på den offentlige transporten er den samme, uansett hvor på øya man befinner seg. Dette betyr også at betalingssystemet er likt og dermed enkelt å forholde seg til.

Alle øyas fossile busser er i denne prosessen blitt byttet ut med 9 elbusser, 9 el-hybridbusser og 198 naturliggassbusser. I tillegg er det satt inn 12 elektriske tog og 6 elektriske t-banevogner. I Palma by har de også byttet ut bussparken med 100 nye busser som går på komprimert naturgass (CNG), og flere vil bli levert i året som kommer. 30% av energien som blir brukt på offentlig transport vil bli levert av solpanel.

I tillegg er det utviklet et bredt tilbud av bussruter på kryss og tvers av Mallorca hvor tanken bak er at turistene heller velger en kollektiv reise fremfor å leie bil under oppholdet sitt. Billettene på bussen kjøpes enkelt ved å «tæppe» debit- eller kredittkortet når man går ombord i bussen og på nytt når man stiger av. Opptil 5 personer kan «tæppes» med det samme kortet og prisen reduseres proporsjonalt med antall reisende.

Det er også blitt utviklet en reiseplanlegger slik at man enkelt kan finne beste reiserute ved å taste inn avreise- og ankomststedet. Billetten kan alternativt handles på forhånd her www.tib.org Antall avganger til og fra flyplassen er fra hvert 10-15 minutt, alt ettersom hvor du har tenkt deg. Prisene koster rundt 4€ for flybussen og fra 2€ for andre ruter.

Mindre party og mer kultur

Et annet område som har gjennomgått endringer siden ny lov ble innført i 2020, er alkoholpolitikken på Mallorca. Den nye loven inkluderer begrensninger på antall inkluderte drinker på all- inclusive hotellene, samt forbud mot markedsføring av type alkoholtilbud som happy hour. Hensikten er å forhindre en type turisme hvor overstadig berusede besøkende blir resultatet.

Turistovernattingsbedriftene kan ved lov kun selge alkoholholdig drikke enkeltvis og til samme pris som fremgår av prisliste. Disse etablissementene kan ikke tilby alkoholholdige drikkevarer inkludert i en global pris, bortsett fra opptil maksimalt tre enheter alkoholholdig drikke per kunde i forbindelse med lunsj- eller middagsservering. Denne begrensningen er unntatt dersom den er inkludert i en kommersiell kontrakt i anledning seminarer, kongresser o.l.

Alkoholreklame på offentlige steder er også blitt forbudt hvis hensikt og formål er å oppmuntre til inntak av alkoholholdige drikkevarer som for eksempel åpen bar, gratis bar, happy hour, 2 x 1, 3 x 1 eller andre sammensetninger.

Praksis med en såkalt balconing, som innebærer å hoppe fra balkong til balkong, fra balkong til basseng osv er erklært ulovlig og dem som praktiserer dette vil bli bortvist fra overnattingsstedet.

Alle disse tiltakene gjøres for å redusere en type turisme som etter hvert ønskes mindre velkommen til øya. En uønsket negativ drikkekultur ønskes erstattet av kulturell, sportslig og gastronomiske opplevelser. Man ønsker i tillegg en utvidet sesong jevnere fordelt over store deler av årets måneder for å unngå trengsel i sommermånedene. Sesongen forlenges, fotsporene etter turistene på øya gjør mindre avtrykk og en bærekraftig retning blir mer gjennomførbar.